dilluns, 14 d’octubre del 2013

Temes introductoris - El llenguatge i la llengua

Descripció:
La llengua reuneix moltes característiques però podem dir que el llenguatge és un medi de comunicació i és el més extens de tots els que posseïm, ja que és el factor bàsic que fa possible el discurs abstracte. Això és així perquè amb el llenguatge ordenem tant les experiències que tenim del entorn, com les que s'originen en nosaltres mateixos. El llenguatge té el principal paper en la constitució del pensament i és el suport de la memòria, per tant ens permet l'expressió lliure i interior, és la causa del diàleg que mantenim amb nosaltres mateixos.

En el llenguatge podem diferenciar dos grans codis: el codi oral i el codi escrit.

Per començar podem comprovar que la comunicació oral és immediata en el temps, mentre que l'escrita és diferida, aquest primer tipus de característiques les anomenem contextuals, perquè es refereixen al context (temps, espai, relació...). Pel que fa aquestes característiques no existeixen situacions de comunicació exclusives, ja que en l'actualitat les noves tecnologies ens han ajudat molt, com és el cas del telèfon, que ha permès la possibilitat de comunicar-se a distancia. En segon lloc podem comparar les característiques gramaticals on podem observar les diferents estructures sintàctiques, quines s'usen, el grau de complexitat, la llargada, l'orde, etc. Anomenem a aquestes, característiques textuals perquè fan referència al missatge.

Reflexió:

Com ja sabeu les llengües són molt importants per tal de relacionar-nos amb els altres, però cal dir que encara que no tinguéssim llengua ens podríem comunicar, ja que la majoria dels missatges que enviem són a través del llenguatge no verbal. Aquest llenguatge corporal és una habilitat que té a veure amb les nostres emocions, per tant, pot ser innata com el somriure o adquirida com la salutació, que varia segons les cultures.

També cal dir que utilitzar o aprendre una llengua no és només fer servir i adquirir el codi sinó molt més.
La competència comunicativa, com va dir Gumperz i Dell Hymes, és el terme més general per definir la capacitat comunicativa d'una persona, capacitat que abraça tant el coneixement de la llengua com l'habilitat per utilitzar-la. L'adquisició d'aquesta competència es configura a partir de l'experiència social, les necessitats i motivacions i l'acció, que és alhora una font renovada de motivacions, necessitats i experiències.

Els components de la competència comunicativa són els següents:
  • Competència lingüística/gramatical: fa referència al domini del codi lingüístic.
  • Competència sociolingúística: fa referència a les regles socioculturals d'ús. (Les normes, situació dels participants, el propòsit de la interacció, etc).
  • Competència discursiva: fa referència a l'habilitat de produir i interpretar diferents tipus de discursos.
  • Competència estratègica: fa referència a l'habilitat d'utilitzar estratègies de comunicació.

El món de la llengua és molt ampli però al que hem de donar gran importància ja que saber parlar i utilitzar el llenguatge és un aspecte bàsic per a qualsevol persona, però sobre tot als futurs mestres, polítics, advocats, entre d'altres.

Ampliació:

Com ampliació us mostro un vídeo que he trobat a Youtube, un Lip dub per la llengua catalana creat en diversos espais de Barcelona i que ha comptat amb la participació de 1.500 persones. El projecte el van organitzar la Plataforma per la Llengua i 23 entitats de persones immigrades amb l'objectiu de reivindicar el paper del català com a llengua comuna.
Espero que us agradi!

Respecte i acceptació per totes les llengües, totes tenen el mateix dret!




Fins aviat lectors!



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada